ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΖΥΓΟΠΟΥΛΟΣ
Το βιβλίο της γραμματικής για την Ε’ και Στ’ Δημοτικού, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στο ....
διαδίκτυο και σε πολλά ΜΜΕ, αν και καθυστερημένα, εφ’όσον διδάσκεται από πέρσι. Μεγάλη μας απορία: Γιατί δεν το είδε κανείς από πέρσι; Γιατί δεν αντιλήφθηκε κανείς άλλη μία δολοφονική επίθεση εναντίον της παιδείας και της γλώσσας μας…; Κανείς από τους εκατοντάδες γλωσσολόγους και καθηγητές μας, δεν έτυχε να διαβάσει το βίβλίο από πέρσι…; Πολλοί αναγνώστες του διαδικτύου και συμμετέχοντες σε δημόσιες συζητήσεις, μπερδεύτηκαν και παρασύρθηκαν από γενικούς αφορισμούς, οι οποίοι έδωσαν σε κάποιους το δικαίωμα να αερολογούν περί αστικών μύθων και ψευδών ειδήσεων. Για να καταλάβει ο κόσμος λοιπόν, τι ακριβώς έχει συμβεί, δημοσιεύουμε το ακόλουθο κείμενο, ώστε να μπορούμε να συζητάμε σοβαρά επάνω σε κάποια βάση. Το νέο βιβλίο έφερε τις παρακάτω σημαντικές αλλαγές σε σχέση με την παλαιότερη γραμματική, οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις δεν σχολιάστηκαν από κανέναν “υπεύθυνο” καθηγητή, συγγραφέα του βιβλίου, έγκυρο επιστήμονα και λοιπούς ενδιαφερόμενους: - Δεν έχουν αφαιρεθεί γράμματα από το αλφάβητο, τα οποία φυσικά παραμένουν είκοσι τέσσερα (24). - Οι φθόγγοι, έγιναν από είκοσι πέντε (25), είκοσι τρεις (23). Δηλαδή αφαιρέθηκαν οι φθόγγοι ‘τσ‘ και ‘τζ‘ . Ανεξήγητο το γιατί. - Για πρώτη φορά καταγράφονται σε πίνακα οι φθόγγοι φωνήεντα και οι φθόγγοι σύμφωνα. Με δυο λόγια, “φωνήεντα” και “σύμφωνα”, από ‘δω και πέρα θα λέμε τους φθόγγους και όχι τα γράμματα. - Τα γράμματα, ΔΕΝ χωρίζονται πλέον σε φωνήεντα και σύμφωνα. Ως γράμματα ορίζονται τα σημεία του γραπτού λόγου που παριστάνουν τους φθόγγους. - Όποιος αναγνώσει το βιβλίο, θ’ αντιληφθεί αμέσως την επίμονη προσπάθεια των συγγραφέων, να διαστρεβλώνουν τα δεδομένα της γλώσσας στους πίνακες του βιβλίου. Και λέμε “διαστρεβλώνουν” κινδυνεύοντας να παρασυρθούμε μακριά από την επιστημονική ορθότητα την οποία επικαλέστηκε ο κ.Καζάζης στην προ ημερών απάντησή του, διότι το “φαινόμενο” επαναλαμβάνεται διαρκώς στις σελίδες του βιβλίου. Ο περιβόητος πίνακας με τα σύμφωνα και τα φωνήεντα, παρέσυρε όσους χρήστες του διαδικτύου έσπευσαν να κατηγορήσουν τους συγγραφείς για παραλήψεις, διότι γράφει “φωνήεντα” και “σύμφωνα”, χωρίς να αναγράφει πουθενά το οτι πρόκειται για φθόγγους. Επιπλέον στον πίνακα με τις αντιστοιχίες φθόγγων και γραμμάτων, ο οποίος αποτελεί νέα προσθήκη στο βιβλίο, λείπουν τα γράμματα ‘ξ‘ και ‘ψ‘ ενώ τα γράμματα του αλφάβητου παρουσιάζονται σε άλλον πίνακα, τύπου ταχυμέτρου, δυσκολεύοντας την ανάγνωση. Θα μπορούσαμε να πούμε δηλαδή, οτι στο σύνολό τους, οι πίνακες του βιβλίου είναι ανακριβείς. - Για τους πιο παρατηρητικούς και μιας και ο γράφων γνωρίζει την κατασκευή των ιστοσελίδων και την χρήση πολλαπλών γραμματοσειρών σε αυτές, εντύπωση προκαλεί το οτι η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείται στους φθόγγους, διαφέρει έντονα από αυτήν των γραμμάτων. Έτσι το ‘ε’ μοιάζει έντονα στο ξένο γράμμα ‘ e ‘ , ενώ για το ‘ ι ‘ και το ‘ ζ ‘ , χρησιμοποιούνται απ’ευθείας τα λατινικά ‘ i ‘ και ‘ z ‘ . Πέρα από την επιστημονική αλήθεια, η οποία αποτελεί οδηγό και πιθανότατα τηρείται στην συγγραφή του βιβλίου, υπάρχει και η λογική αλήθεια, σύμφωνα με την οποία ισχύουν όλα τα παραπάνω. Δυστυχώς, το θέμα δεν τέθηκε ποτέ σε λογική βάση, αλλά με περίτεχνο τρόπο, αποσιωπήθηκαν οι σημαντικές αλλαγές στις περισσότερες δημόσιες συζητήσεις. ΕΝώ δηλαδή τέθηκε σε δημόσια αντιπαράθεση, οι παράμετροί του παρέμειναν ασαφείς.Θα μπορούσαμε να πούμε κι άλλα, όπως την ποιοτική διαφορά σε σχέση με την γραμματική Τριανταφυλλίδη, η οποία αναφερόταν ακόμη και στην προφορά των Αρχαίων Ελλήνων κλπ. Το ερώτημα λοιπόν που πρέπει να τεθεί σε διάλογο, είναι γιατί οι συγγραφείς προέβησαν στις παραπάνω αλλαγές. Ποιο ήταν το -επιστημονικό- κίνητρό τους; Ωραία η πλάκα περί συνομωσιών, αλλά εδώ υπάρχει μέγα θέμα. “Επιστημονικό” θέμα. Γιατί λέτε συνομωσιολόγους όσους λένε οτι αλλάζετε την γλώσσα μας; Αλλάζει η διδασκαλία της γλώσσας με το βιβλίο αυτό, ή δεν αλλάζει; Αλλάζει η μορφή της γλώσσας σε βάθος χρόνου, εφ’ όσον αλλάζει και η διδασκαλία της ή όχι; Γατί να πάψουμε να λέμε τα γράμματα, σύμφωνα και φωνήεντα; Και αυτό επιστημονικώς ορθό δεν είναι;